ASELSAN, Cumhurbaşkanlığı Savunma Sanayii Başkanlığı ile birlikte Süper İletken Kuantum İşlemci Birimi Geliştirilmesi Projesi için imzaları attı. Bu proje, kuantum bilgisayarların kalbi sayılan süper iletken işlemci birimini yerli ve milli olarak geliştirmeyi hedefliyor. Kuantum teknolojileri, dünyada önemli bir stratejik rekabet alanı olarak öne çıkmaktadır. Bu projeyle birlikte, savunma sanayii, siber güvenlik ve kriptoloji gibi birçok sektörde devrim niteliğinde dönüşümler yaşanması beklenmektedir.
Proje ile Türkiye’nin kuantum donanım alanındaki bağımsızlığı artırılacak, kritik kuantum bileşenlerindeki dışa bağımlılık azaltılacak. Ayrıca, yoğun madde fiziği, mikrodalga mühendisliği, kuantum bilgi teorisi gibi alanlarda yetkinlik artışı sağlanacak. Savunma, iletişim ve bilgi güvenliği alanlarında kuantum teknolojileri altyapısının oluşturulması da hedefleniyor. Proje kapsamında Sabancı Üniversitesi, Koç Üniversitesi ve TÜBİTAK UME ile işbirliği yapılacak. QPU tasarımlarının uzun süredir sürdürüldüğü projede, ASELSAN’da birimlerin seri üretimi için gerekli altyapı çalışmaları tamamlanıyor.
ASELSAN Genel Müdürü Ahmet Akyol, proje ile ilgili olarak değerlendirmelerde bulundu. Akyol, "2021 yılından beri kuantum teknolojilerinde stratejik adımlar atıyoruz. Süper İletken Kuantum İşlemci Birimi Geliştirme Projesi ile ülkemize öncü bir Ar-Ge altyapısı kazandıracağız. Bu projede, kuantum çip üretim evini ASELSAN’da hayata geçiriyoruz. Geleceğin teknolojilerinde dışa bağımlılığımızı azaltacak ve yüksek teknolojide ülkemizi zirveye taşıyacağız" ifadelerini kullandı.