Sosyal medya platformlarının toplum üzerindeki etkileri giderek artarken, uzmanlar bu durumun çocuklar ve ergenler üzerinde ciddi sağlık sorunlarına yol açabileceğini vurguluyor. Özellikle sosyal medyada popüler olan aşırı zayıflama ve farklı beslenme trendlerinin, 18 yaş altındaki bireyler tarafından uygulanması tehlike arz ediyor. Antalya'da düzenlenen bir etkinlikte konuşan Türk Pediatri Kurumu Yönetim Kurulu Üyesi ve İstanbul Üniversitesi Cerrahpaşa Tıp Fakültesi Çocuk Beslenme ve Metabolizma Hastalıkları Bilim Dalı'ndan Prof. Dr. Ertuğrul Kıykım, bir hastasının sosyal medyada gördüğü 'A4 kağıdına sığma' akımından etkilenerek diyete başladığını ve bu süreçte uzun süre tedavi almak zorunda kaldığını anlattı.
Sosyal Medya ve Bilinçsiz Takviyeler
Prof. Dr. Kıykım, ailelerin çocuklarının bağışıklığını artırmak ve büyümelerini desteklemek amacıyla gereksiz takviyeler kullanabildiğini belirterek, bilinçsiz takviye kullanımının toksik etkilere yol açabileceğine dikkat çekti. "Bu, tüm dünyada yaygın bir sorun haline geldi. Çok sayıda vitamin kullanma isteği, sanki takviye almazsak her şeyin yolunda gitmeyeceği düşüncesiyle birleşiyor. Ancak her vitamin ihtiyacımız değildir ve aşırı kullanımı toksik etkilere yol açabilir," dedi.
Tehlikeli İncelme Akımları
Prof. Dr. Kıykım, sosyal medya kaynaklı akımlar yüzünden çocuklarda beden algısının değiştiğini ve bunun beraberinde ciddi sorunlar getirdiğini ifade etti. "Çocuklar, daha ince ya da daha şişman olma baskısıyla farklı diyetler uygulamaya yöneliyor. Bu durum, beslenmelerinin sadece popülariteye göre şekillenmesine yol açabilir. Özellikle bazı çocuklar, ailelerinden gizli olarak diyet yapmaya çalıştığında kalori açığı oluşabiliyor. Bu tür baskılar, anoreksiya gibi ciddi sağlık sorunlarına yol açabilir," şeklinde uyarıda bulundu. Ayrıca, ailelerin çocuklarını dikkatle takip etmeleri gerektiğinin altını çizdi.
Sosyal Medya ve Beden Algısı
Kıykım, sosyal medyanın beden algısını olumsuz etkilediğini ve gençlerin bu platformlarda gördükleri içeriklerin kendilerini nasıl değerlendirdiklerini etkilediğini belirtti. "Sosyal medya, gençleri sürekli olarak bir standart belirlemeye yönlendiriyor. Arkadaş çevresi tarafından zorlanmak, kişilerin bu tür akımlara daha fazla yönelmesine neden oluyor," ifadelerini kullandı.
Bir Hastanın Hikayesi
Prof. Dr. Kıykım, bir hastasının "A4 kağıdına sığmam gerekiyor" düşüncesiyle diyete başlayarak anoreksiya tedavisi almak zorunda kaldığını anlattı. "Bu durum, vücut algısının bozulmasıyla sonuçlandı. Yaklaşık 2 yıldır tedavi görmekte ve durumunun ciddiyeti giderek artmaktadır," diyerek sosyal medyanın etkilerine karşı dikkatli olunması gerektiğini vurguladı.